вівторок, 12 квітня 2022 р.

Навчання у складних умовах: плануємо гнучкі уроки

Одним із найбільших союзників України є Велика Британія, чия допомога полягає не лише в дипломатичних зусиллях та поставці найновіших зразків озброєння, а й навіть в розвитку освітньої сферу в непростих умовах воєнного стану. Так, Кембриджський університет безкоштовно надав українським учителям посібник із навчання у складних та невизначених умовах: «Викладання у складних обставинах». 

Пропонуємо розглянути основні тези однієї з глав посібника: «Як бути ефективним у класі. Планування уроків». 

Особливості планування уроків в умовах невизначеності

Коли ми говоримо про адаптацію уроків до невизначених або складних умов, то насамперед маємо на увазі гнучкість. Досягти її можливо тільки за умови балансування між двома протилежностями: підготовка до уроків має бути ретельною та спрощеною одночасно. Звісно, планування занять «заради галочки» рідко буває дієвим та не має практичного сенсу. «Живий» та реальний план не обов’язково має являти собою розлогий і детальний документ. Інколи його навіть не треба записувати. Якщо у вас хороша пам’ять (і якщо не має організаційної потреби), можна просто тримати основні пункти в голові.

Важливо розуміти, що саме планування може забезпечити ту саму гнучкість, що так потрібна тоді, коли трапляються непередбачувані ситуації. Також грамотне планування дозволяє передбачити потенційні проблеми, а отже і визначити спосіб їхнього подолання. 

Автори посібника пропонують потренуватись у складанні плану дій на випадок наступних ситуацій:

  • Немає прогресу в навчанні.
  • Учні почуваються розгубленими.
  • Діти нудьгують або не можуть зосередитися.
  • Ви не встигаєте охопити всі теми, що були заплановані.
  • У вас недостатньо матеріалу для уроку.

Як зробити уроки гнучкішими?

Кожен урок – це унікальна подія, на яку впливають конкретні фактори: від погоди до святкування Дня Незалежності. Свій вплив має і місце уроку в щоденному розкладі. Тож під час планування варто подумати та врахувати вплив усіх цих факторів.

Навіть якщо мета уроку не змінюється, суттєві корективи у план можуть внести: події на фронті, відсутність більшості дітей онлайн, збої в роботі інтернету тощо. Тож подумайте, чи можете ви змінити або звести до мінімуму вплив будь-якого з цих факторів. Якщо ні, то вигадайте, як можна перетворити шкідливий вплив на корисний.

Враховуючи вищеописані фактори, ви можете:

  1. Переглянути підручник, аби визначити, як можна викладати ті самі теми, але релевантно ситуації (або цікавіше).
  2. Збільшити кількість групової та самостійної роботи протягом уроку (це дозволить знизити негативний вплив збоїв в роботі інтернету).
  3. Надавайте перевагу коротким навчальним вправам і продовжуйте вдосконалювати моделі взаємодії.
  4. Визначте головну мету і шляхи її досягнення. Наприклад, заняття може бути максимально практичним, без жодних лекцій. Також можна пов’язати тему уроку з подіями у країні.
  5. Під час планування визначте, які частини є «основними». Для них потрібно розробити «План Б», аби не імпровізувати, якщо форс-мажор таки трапиться. Наприклад, основним компонентом вашого початкового плану є відтворення аудіоматеріалу чи лекція, однак пролунав сигнал тривоги (або зник інтернет). У такому випадку ваш «План Б» може передбачати попередню розсилку учням стенограми запису, з якою вони зможуть самостійно попрацювати офлайн.
  6. У вас має бути додатковий матеріал або завдання на той випадок, якщо дітям так сподобається тема, що вони виконають всі завдання неочікувано швидко.

Отже, якщо узагальнити, планування не повинно займати багато часу. Воно має допомогти передбачити конкретні проблеми і підвищити вашу готовність реагувати на них. Також у часи невизначеності вкрай важливо створювати уроки-трансформери: їх можна швидко пристосувати до непередбачуваних випадків.